Přístaviště Hodonín - zvýšení přístavní kapacity

Přístaviště Hodonín - zvýšení přístavní kapacity

Jihomoravský, Hodonín
- Morava
|
101.95 Říční km
V přípravě

Základní informace

Zahájení realizace stavby
01.10.2025
Ukončení realizace stavby
30.04.2026
Zhotovitel
Správce a provozovatel
Ředitelství vodních cest ČR
Projektant
Projekční sdružení Přístaviště Hodonín: Provod – inženýrská společnost, s.r.o. a Vodní cesty, a.s.

Účel projektu

Řešení vyčerpané kapacity veřejné přístavní infrastruktury.

Zvýšení atraktivity města Hodonín pro plavbu.

Vyřešení kritické situace kapacity stávajícího přístaviště v Hodoníně v souvislosti s výstavbou PK Rohatec, které se nachází na pravém břehu řeky Moravy a umožnění plného rozvoje rekreační plavby výstavbou přístaviště pro 8 malých plavidel. Přístaviště je veřejného charakteru.

  • Pevné molo přístaviště užitné délky 47 m ke kterému budou přikotveny 4 plovoucí výložníky pro stání až 8 plavidel
  • Terasy a pobytové schodiště.
  • Úprava bermy a schodiště veslařského klubu.

Popis projektu

Přístavní hrana je navržena jako svislá stěna z beraněných ocelových štětovnic délky 6,5 m. Stěna bude vedena podél břehu v délce 47 metrů + cca 3 metry zavázání na každou stranu, aby mohl být užitný úsek mola pro plavbu ukončen kamenným záhozem. Levá i pravá strana hrany bude zavázána pokračujícím železobetonovým trámcem nad štětovnicemi v délce cca 3 metrů do nábřežní hrany. Koruna štětovnic bude převázána železobetonovým trámcem, jež je propojen v jeden celek s železobetonovou pochozí deskou.

K vyvázání plavidel jsou navrženy čtyři sklopné plovoucí výložníky (plovoucí mola), které jsou čelní stranou kotveny do budované nábřežní hrany. Výložníky budou upevněny ke konstrukci mola tak, že se v případě potřeby dají sklopit směrem po proudu a zajistit. Světlá kolmá vzdálenost mezi výložníky je 9,0 m. Pochozí plocha výložníku je tvořena prkny z masivního tropického dřeva Garapa. Na prvním a posledním výložníku je navrženo poziční osvětlení konce výložníku.

Výložníky budou mít zajištěnu ochranu proti splaví. Ocelová konstrukce o délce 1,9 metru bude také opticky oddělovat začátek stání přístaviště od okolí.

Vyvazovací prvky jsou navrženy: celkem 7 kusů křížových pacholat na nábřežní hraně a 8 úvazných prvků typu rohatinka na výložnících.

Na nábřežní hranu navazují trojstupňové terasy sloužící k sezení a zpevnění břehu. Středem teras povede schodiště spojující nábřežní hranu, jednotlivé úrovně teras a korunu hráze s cyklostezkou. Povrch bude tvořit pochozí plocha a tzv. opěrky – betonové bloky.

Přístaviště bude osvětleno pomocí světel umístěných ve schodišťových stupních schodiště, které procházejí terasou. Jedná se o osvětlení se světelným zdrojem LED. Schodiště bude tvořeno betonovými prefabrikáty ze světle šedého hladkého betonu. Je navrženo v první a ve třetí úrovni terasy.

V ploše navrhovaného přístaviště před nábřežní hranou bude provedena prohrábka dna k zajištění minimální plavební hloubky 1,5 m. V místech betonového opevnění břehu bude opevnění rozrušeno a vytěženo, případně rozhrnuto v korytě jako opevnění záhozem. Součástí budou zavazovací kužely z těžkého kamenného záhozu, opevňující vzniklou plochu mezi prohrábkou dna a stávající úrovní dna před a za nábřežní hranou.

V rámci stavby bude upraven úsek bermy mezi stávající a novou nábřežní hranou. Úprava spočívá ve sjednocení šířky bermy a jejího výškového řešení v celém mezilehlém prostoru mezi přístavními hranami. V místě se rovněž nachází přístupové schodiště klubu. To bude doplněno jedním schodišťovým ramenem. Navrhované komplexní úpravy zabezpečí možnost využití daného prostoru dle potřeb veslařů a zároveň rozšíření možnosti rekreační plavby ve městě Hodonín.

Stav projektu

Zahájení projektu
01.10.2025
Dokončení projektu
30.04.2026
0%
100%