Ředitelství vodních cest ČR vybralo vítěze dvoufázové otevřené architektonické soutěže o návrh řešení komplexní úpravy stávajícího mostního objektu na místní komunikaci v ulici Za Elektrárnou v Praze přes plavební kanál Trója-Podbaba pro zajištění podjezdné výšky pod mostem pro proplouvání lodí zvýšenou na 7 m nad hladinou. Návrh ateliéru NEMEC & TALLER ARCHITEKTUR nejlépe naplnil očekávání odborné poroty, která jej vyhodnotila jako nejvhodnější odpověď na předložené zadání.
Architektonická soutěž o návrh byla uspořádána ve vzájemné spolupráci Ředitelství vodních cest ČR, Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy a vedení hlavního města Prahy s cílem dosáhnout důstojného architektonického a krajinářského řešení celého dotčeného území přemostění plavebního kanálu.
Nezávislou část odborné poroty tvořili experti z řad architektů z praxe v čele s vedoucím katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT prof. Pavlem Ryjáčkem. Závislou část pak představovali zástupci ŘVC ČR, Ministerstva dopravy, hl. m. Prahy a městské části Praha 7. Jako odborní poradci poroty pak byli přizváni zástupci Povodí Vltavy, státní podnik, Státní plavební správy a Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
„Výsledky první architektonické soutěže pořádané Ředitelstvím vodních cest ČR hodnotím úspěšně. Vítězný návrh se zajímavým architektonickým a urbanistickým ztvárněním dopravního řešení mostu ze Stromovky na Císařský ostrov, ke kterému dospěla porota složená ze zástupců různých kompetentních organizací a expertů, považuji za více než zdařilý,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR, investorské organizace zajišťující rozvoj infrastruktury vodních cest. „Věřím, že se nyní podaří v navazujícím jednacím řízení s vítězným týmem dohodnout na podmínkách dopracování projektové dokumentace pro povolení záměru a nejpozději v roce 2028 zahájit výstavbu, aby se tato překážka pro plavbu vysokých lodí odstranila,“ dodal.
V první fázi soutěže obdrželo Ředitelství vodních cest ČR celkem 12 soutěžních návrhů, kdy v březnu tohoto roku porota po podrobné diskuzi a pečlivém zhodnocení poslala do finále 5 nejlepších návrhů. V rámci druhé fáze hodnocení zvítězil návrh společnosti NEMEC & TALLER ARCHITEKTUR s.r.o. Na druhém místě se umístil ateliér EHL & KOUMAR ARCHITEKTI s.r.o. a na třetím Lucid Architects Limited.
Porota na vítězném návrhu ocenila zejména integraci všech dopravních módů, což je kvůli převažujícímu podílu pěších a cyklistů vhodné řešení umožňující rovněž šířku mostovky pouze 9 m, což povede k úspoře realizačních i provozních nákladů. Dále porota vyzdvihla lapidární urbanistické řešení přemostění včetně intuitivní a přehledné pěší trasy. Návrh dle hodnocení poroty přinesl velmi dobré a čitelné krajinářské řešení. Pobytová místa u nástupů na rampy jsou vítanou přidanou hodnotou pro uživatele a prostředkem k lepšímu zapojení díla do kontextu přírodního parku a nábřeží kanálu. Porota se zabývala i konstrukčním řešením návrhu, kdy je efektivně využita integrace mostu a tím i eliminace ložisek a závěrů a v místech s obtížnou údržbou využívá efektivního materiálu UHPFRC.
„V rámci soutěže bylo předloženo mnoho zajímavých návrhů, nicméně vítězný projekt považuji za nejvhodnější řešení na předložené zadání. Po uvážení výhod a nevýhod použití buď pevného mostu, nebo dvojice mostů s pohyblivou lávkou porota nakonec vybrala návrh pevného mostu, který je tvarově čistý, elegantní a účelně integruje dopravní módy. Most současně přináší díky pobytovým místům vítanou přidanou hodnotou pro uživatele a pomáhá zapojení díla do kontextu přírodního parku,“ uvedl předseda poroty prof. Pavel Ryjáček, vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT v Praze. „Z konstrukčního hlediska návrh efektivně využívá integraci mostu a správně a účelně využívá vysokohodnotný beton. Tím je velmi dobře odolný jak nárazu plavidel, tak povodni a má nízké nároky na údržbu,“ dodal.
Vítězný tým vyřešil požadavky soutěžních podmínek ŘVC ČR návrhem integrované konstrukce mostu bez pohyblivých dílů s maximálním ohledem ke krajinnému rázu Stromovky a Císařského ostrova v duchu pražských obloukových a klenbových mostů. Dopravní řešení v dané lokalitě je dále rozvinuto sdíleným prostorem bez prostorového oddělení podél obou nábřeží plavebního kanálu a také v prostoru jeho přemostění.
Ředitelství vodních cest ČR plánuje ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy na konec září tohoto roku oficiální prezentaci návrhů spojenou s výstavou. Zároveň bude unikátní příležitostí pro veřejnost seznámit se se všemi 5 návrhy z druhé fáze soutěže na výstavce v rámci festivalu „POZNEJ VLTAVU“ (https://poznejvltavu.cz/udalosti), a to již v neděli 22. září v areálu Staré čistírny odpadních vod v Bubenči.