Ředitelství vodních cest ČR po dokončení kolaudačního řízení zprovoznilo nová čekací stání pro malá plavidla v horní a dolní rejdě plavební komory Roztoky na Vltavě. Vůdci malých rekreačních lodí tak už při čekání na proplavení nemusí mít obavu z toho, jak udrží plavidlo v bezpečné vzdálenosti od břehu uprostřed řeky. Mohou se pohodlně a bezpečně vyvázat u nových daleb uzpůsobených speciálně pro tyto malé lodě.
„Výstavba čekacích stání pro malá plavidla, která na Vltavě i Labi u řady plavebních komor dosud chybí, je především reakcí na rostoucí zájem o rekreační plavbu v Evropě i České republice. Naším cílem, který postupně naplňujeme, je zlepšení podmínek pro rekreační plavbu na našich splavných řekách. Letos budou stavebně dokončena čekací stání pro malá plavidla ještě ve dvou dalších lokalitách – u zdymadla Hořín a Dolánky,“ říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR. „Věřím, že v plavební sezóně 2025 si tak turisté ještě více užijí pohodlnější a bezpečnější plavbu na Vltavě,“ dodal.
Čekací stání v horní i dolní vodě jsou tvořena řadou vždy devíti ocelových daleb, které jsou od sebe vzdáleny 2,5 m. Dalby jsou vybaveny úvaznými prvky pro lodě a vzájemně je propojuje ocelová lávka délky 20 m a šířky 1,5 m se zábradlím. Přístup na lávku je pouze z lodí na vodě pomocí 4 žebříků ve vzájemné vzdálenosti 5 m. Čekací stání tak nejsou propojena se břehem a nejsou určena pro nástup a výstup osob na lodě. Z obou čekacích stání je možné se pomocí instalovaného komunikačního zařízení spojit s velínem plavební komory. Stání jsou také osvětlená.
Plavební komora Roztoky překonává spád řeky Vltavy, který je už 120 let tvořen zdymadlem Klecany-Roztoky v těsné blízkosti Prahy, vybudovaném v rámci splavnění Vltavy právě do Prahy. Komora se nachází u levého břehu na vybudovaném krátkém plavebním kanálu, zatímco jez s vodní elektrárnou je situován dále proti proudu Vltavy.
Většina stavebních prací proběhla z pomocného pontonu, který plul na vodě. Přilehlý břeh byl stavbou zasažen pouze částečně, když musel být do výkopu položen přívodní kabel elektřiny.
Stavební náklady dosáhly výše 22,77 mil. Kč bez DPH a financoval je Státní fond dopravní infrastruktury. Zhotovitelem byla společnost Labská strojní a stavební společnost s.r.o.